hannapannapersson

Juletider!

Kategori: Allmänt

Det är så mysigt med första advent när man tar fram alla ljustakar i fönstrena. Det är en helt annan känsla att gå upp på morgnarna när man möts av mysbelysning! Igår var jag, Philippa och Annika på tomteparad här i Skara! Det var shettisar och barn i mängder och diverse julsaker i storformat:












Efter paraden gick vi hem till Philippa och mötte upp Therese sen vart det glögg, hembakta lussebullar och pepparkakor. Kan det bli bättre!
Under veckan har vi läst om förlossning, föl, kattungar och valpar. Väldigt intressant och ett ämne som jag vet extremt lite om. Så det var oerhört nyttigt! Föreläsarna var jättebra, veterinärer med lång erfarenhet av avel, så de kunde faktiskt svara på klassens alla frågor! (Min klass är väldigt nyfiken och bombarderar alltid med mycket frågor)
I lördags var jag och Philippa åter på viltspårskurs i Vara. Till Philippas chock så bestämde instruktören Ulla-Britt att hon skulle gå ett 600m spår själv utan hjälp av snitslar med Jackie! Jag fick följa med som stöd, inte för att det hjälpte så mycket... Först verkade Jackie ha koll sen kom vi till ett träskaktigt område och där började hon gå i en stor cirkel och sen verkade det som om hon tog ett bakspår. Tillslut verkade hon ha hittat spåret igen (åt rätt håll) men så kom vi väldigt nära en motionsslinga som vi visste att vi inte skulle korsa. Jackie verkade inte helt fokuserad och Philippa och jag började diskutera och jag sa bla "så här nära vägen skulle hon ju aldrig lägga slutet"(ord jag fick äta upp senare...) Så vi avbröt och gick till spårets början igen. Nu gick Jackie en helt annan väg och sen började hon busa med en stock...Hm vi gav upp och gick tillbaka. Jackie fick gå ett kort enkelt spår som hon gick jättefint så att hon skulle få ett positivt avslut och sen gick vi spåret igen fast med Tifflan och med hjälp av U-B och det visade sig att Jackie hade ju gått alldelles rätt i slutet, vi hade gett upp kanske 20m från klöven! Snacka om en läxa i att man måste lita på sin hund och inte börja tänka på att kan spåret verkligen gå här...Suck! Men det var väldigt lärorikt och man lär sig ju av sina misstag!

Stackars Jackie som inte fick avsluta sitt duktiga spårarbete!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: