hannapannapersson

100 saker på en gång

Kategori: Allmänt

Dan börjar med att jag sätter på radion vid 7 för att få höra vem som vann presidentvalet. Barack Obama som väntat. Häftigt med en svart president med ett muslimskt namn och såpass ung, bara 40 nånting, om man jämför med hur gamla presidenter brukar va. John McCain är ju över 70 år! Undrar om inte Obama är den yngsta presidenten någonsin? I alla fall är det häftigt att folk röstade på Obama, det gör att man får lite hopp om att folket i USA kanske inte är lika fördömande och puckade som man ibland får för sig...
Efter att jag fått höra detta på radion så somnade jag om igen, ville sova nån timme till. Då ringer min storebror och har en diskussion med mig om höns i burar vs frigående och Djurens Rätt och en massa andra saker som det är alldelles för tidigt för min hjärna att prata om! Sen ringer min kompis som har planerat att hon vill skaffa en Rodesian om ca 6 år när hennes barn är lite äldre. Hon berättar att en kompis kompis till henne har blivit akut allergisk och måste omplacera sin Rodesian hane på 6 år, okastrerad är han också. Visst det vore ju jättekul att hon får sin hund men oj vad mycket extra problem hon kan dra på sig. Så vi diskuterar fram och tillbaks. Hon känner precis som jag att det antagligen inte är en så bra idé, men det är ju svårt att stå emot. Hon ska i alla fall träffa hunden och ägaren i helgen så får vi se.
Igår var jag, Philippa, Annika och Therese på klubben och tränade lydnad. Jag började så smått med Jackie, Philippas jack russel på 10 år som jag tränat lite med innan. Fast ingen lydnad så jag började med att försöka lära in utgångspositionen, alltså sitta vid vänster sida, rakt och fint med ögonkontakt. Gick sådär. Jackie är väldigt motiverad så det är roligt att träna med henne, hon tycker det är jättekul att göra vad som helst bara hon får godis. Svansen viftar hela tiden. Men jag fick henne inte riktigt att förstå vad jag ville. Hon vill helst sitta mer mot mig, kontaktsökande som hon är. Fick tipset att testa mot en vägg och då gick det betydligt bättre men flyttar jag ut minsta lilla från väggen så sätter hon sig snett mot mig istället. Jaja vi får gå lååångsamt framåt. Det är iaf jättekul att träna hund igen!
Nu ska jag ut på min morronrunda som är lite försenad idag sen är det skolarbete som gäller!

Här har vi Jackie mitt träningsobjekt!

Kommentarer

  • Philippa säger:

    Haha, var tvungen att kolla upp det där med motionsbehov, kände att det inte stämde riktigt.

    Litet är runt 1h, medel är 2-3h och stort över 3h.

    Det var därför jag inte fick ihop det riktigt med hur länge jag är ute. Jag går ju mellan 1 1/2 till 2 h vanliga dagar, vilket då ändå är i underkant eftersom russllar ligger på medel (ungefär.) Vallhundar varierar mellan medel och stort (här ingår ju allt från sheltie till schäfer.)

    2008-11-08 | 16:51:05

Kommentera inlägget här: