hannapannapersson

Hur långt kan man gå för sin katt....

Kategori: Allmänt

Jag håller på att bli tokig på min katt Sigrid. Hon har sen hon var ca ett halvår kissat i min säng och det känns som om jag prövat allt för att få bort detta beteende. Jag har bytt kattsand, ökat antal gånger jag tömmer lådorna per dag (är nu uppe i 4 ggr per dag), ökat hur ofta jag rengör lådan (1 gång i veckan nu), jag ser alltid till att det är gott om sand i lådorna, jag har ökat antal lådor till 4 nu, Jag har sprayat min säng med diverse medel, get off spray, fy spray, citronsaft, ättikssprit, jag har lagt folie och diverse konstiga plastiga grejer på sängen, jag har gett henne sin mat i sängen, tejpat fast mat på kartongbitar och satt de under madrassen, jag har satt kattlåda precis brevid sängen. Men inget hjälper särskilt länge. När jag flyttade tillbaks till Skara trodde jag att vi skulle kunna börja på ny kula. Jag hade köpt ny madrass som jag satte plastad frotte runt så att det aldrig ska komma kiss in i madrassen. Efter 3 månader i en jätteliten lägenhet tänkte jag att Sigrid skulle tycka det var jätteskönt att komma hem till vårt gigantiska hem på 70 kvm men nej det vart fan värre än någonsin! Under 9 veckor kissade hon i sängen 7 gånger! Förstår ni hur jobbigt det är att behöva tvätta alla sängkläder så ofta när man inte har egen tvättmaskin. Varenda gång hon kissar i sängen måste jag tvätta madrassklädseln, bäddmadrassen, lakanet, påslakanet och täcket. Suck! Jag fick nog och började stänga in till sovrummet under dagarna. Allt var frid och fröjd i 2 veckor. Men inatt kissade hon i sängen när jag sov i den!!!! I och för sig så långt bort från mig som hon kunde komma men ändå! Nu har jag satt en kattlåda brevid sängen med en handuk i och hoppas att denna idé ska hjälpa. Om det nu är så att hon vill kissa mjukt. Vi får väl se om det hjälper eller om det bara blir en av många misslyckade försök...
Jag har lite kul idag också, Vi var nere vid klubben och tränade lydnad och det gick framåt för mig och Jackie med utgångspositionen. Idag testade jag att göra en u-sväng med korrekt sitt genom att Jackie följer mitt finger. Funkade jättebra! Hon satt verkligen perfekt många gånger. Men hon har inte riktigt fattat vad det är vi håller på med så jag har inte lagt på ett kommando än. Det roliga med Jackie är att hon tycker det är så roligt! och kan koncentrera sig väldigt länge utan att börja slarva. Det har jag verkligen saknat när jag tränat med Sigge han måste verkligen ha pauser hela tiden för att orka med. Vi körde lite platsliggning i grupp (Tifflan, Jackie, Paddy och Isa) gick väl sådär för Jackie hon liksom gled upp till halvsitt. Men hon var duktig ändå. Inkallning gick superbra! Jag kunde till och med få till en jättefin sväng och sitt vid sidan med hjälp av fingervisning. Sitt i grupp med massa störningar gick inte lika bra. Men Jackie och jag är ju nybörjare så jag tycker vi va duktiga ändå!
När jag kom hem städade jag lägenheten och nu är det väl dags för lite middag sen är det lite plugg inför hästpraktikprovet imorgon.

Jackie i utgångsposition!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: