hannapannapersson

Dr.Jekyll & Mr Hyde

Kategori: Allmänt

Min valp kan verkligen vara två skilda individer från en promenad till nästa. På ena är hon trotsig och lyssnar inte alls så man får va på henne hela tiden. Nästa är hon helt perfekt, ignorerar folk vi möter och kommer när jag ropar som en liten kanonkula. Man vet aldrig vad som ska hända när man lämnar porten...
Igår var vi på valpkurs på Grimstafältet. Jag är lite besviken på instruktörens tänk. Hon ignorerar alla felbeteenden och belönar rätt beteende i ALLA lägen... Visst det funkar säkert i vissa situationer men att göra så med allt det funkar inte! Under kursen börjar tex Pirko skälla på en annan hund. Där säger hon att jag bara ska ignorera det. Men det skiter ju Pirko i, hon bryr sig ju bara om den andra hunden och blir konstant belönad genom att den andra hunden bjäfsar och hon skäller tillbaks. I en situation där hon vill ha min uppmärksamhet kan jag köpa att det funkar att ignorera men har det ingen betydelse att jag inte ger uppmärksamhet är det ju värdelöst att ignorera!
Jaja det jag vill få ut med valpkursen är ändå mest att träna kontakt med massa störningar. Och sån träning får vi i massor!
Pirko har äntligen lärt sig att man inte ska busa med katterna! Hon beter sig väldigt respektfullt omkring dem nu. Det är så skönt!

Pirko kan ligga lugnt fast att Elliott är precis brevid!

Men man måste ju nosa lite...

Fast jag är fortfarande skeptiskt sa Elliott...

Kommentarer

  • Jenny och Yippie Yahoo "Viggo" säger:

    Åh vad roligt det ska bli att få följa Pirkos uppväxt! :-) Duktiga Pirko som redan simmar! Hon ser verkligen fin ut!

    Viggo är inte riktigt lika söt som när jag hämtade honom, öronen står rakt upp och dagsläget tror jag han kan få in vilken TV-kanal som helst med dem.... ;-)Men annars är han alldels, alldels UNDERBAR! :-) Superglad och älskar allt och alla. Simmat har vi visserligen inte gjort, bara lekt med vattenslangen... ;-)



    Jag håller med dig ang instruktörens tänk.... Kör så som du tycker känns rätt så ska du se att det blir bra!



    Stor kram från Viggo till Pirko!

    2009-08-05 | 02:52:32
  • Maria och Assa säger:

    Hejsan!



    Roligt att ha hittat ytterligare en Gemdalare, själv har jag G. Xtreme Xara som precis fyllt ett år, men det känns som att det var igår hon var lika liten som Pirko. Tiden går fort när man har roligt! ;) Lycka till med valpen nu så ses vi kanske på något kennelläger eller på någon agilitytävling framöver!



    Maria och Assa.

    2009-08-07 | 01:11:51
    Bloggadress: http://www.blogtown.se/blog.php?id=mte
  • Alex o doggar! säger:

    Egna sättet är alltid bra, för då är man trygg i hur man agerar och jobbar konsekvent - vilken metod man än använder! Jobba på med ditt monster, det kommer bli bra ska du se! kraaamar

    2009-08-07 | 10:19:21
    Bloggadress: http://www.hundflocken.se/alexblogg.html

Kommentera inlägget här: