hannapannapersson

Pirkos MH

Kategori: Allmänt

Igår åkte jag och Lisa till Österåkers brukshundklubb för att MH testa Pirko. Hon är ju en lite feg och känslig hund men brukar komma över det mesta snabbt så det kändes spännande att se hur hon skulle reagera på de olika momenten. Lisa hjälpte mig att lägga upp filmen på You Tube men tyvärr kom inte ljudet med på del 2 men här är länkarna iaf:

Del 1: 
http://www.youtube.com/watch?v=ND-8JodHjIQ
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=-qproafBKDU

Gemdales Yearning Yenny ”Pirko” MH 2010-11-20

1a. KONTAKT Hälsning 3: Accepterar kontakt - helt oengagerad, men drar sig inte undan
1b. KONTAKT Samarbete 4: Följer med villigt. Engagerar sig
1c. KONTAKT Hantering 4: Accepterar. Svarar med kontaktbeteende
Här trodde jag nog att  hon skulle vara lite mer intensiv mot testledaren men hon märkte ju direkt att det var något annorlunda som var i görningen och kunde nog inte riktigt slappna av

2a. LEK 1 Leklust 3. Leker - startar långsamt men blir aktiv
2b. LEK 1 Gripande 3. Griper försiktigt eller nyper i förem.
2c. LEK 1 Dragkamp 3. Biter - drar emot, släpper, tar om
Här var det som jag trodde och bättre. Hon har inte alltid velat kampa med folk hon inte känner och att hämta saker från marken har jag verkligen fått lära henne att det är kul. Så känns bra att det har gett utdelning!

3a. JAKT Förföljande 1:a 2. Startar, men avbryter
3a. JAKT Förföljande 2:a 2. Startar, men avbryter
3b. JAKT Gripande 1:a 1. Nonchalerar bytet/springer ej fram
3b. JAKT Gripande 2:a 1. Nonchalerar bytet/springer ej fram
Jag var helt säker på att hon skulle springa till "haren" som en raket men sen bara nosa på den och inte gripa. Men hon tyckte den var lite läskig så hon gick inte ända fram

4 AKTIVITET 3. Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka akt. -höjningar
Hon betedde sig som jag trodde. Lugn men står ändå och gnäller för det är tråkigt att stå still!

5a. AVST.LEK Intresse 3. Intresserad. följer fig utan avbrott
5b. AVST. LEK Hot/agg 1. Inga skall eller morrningar
5c. AVST.LEK Nyfikenhet 1. Går ej fram till fig. Ointresserad
5d. AVST.LEK Leklust 1. Visar inget intresse
5e. AVST.LEK Samarbete 1. Visar inget intresse
Var faktiskt säker på att hon skulle busa med figuranten men hon ångrade sig, den hade ju faktiskt betett sig väldigt konstigt!

6a.ÖVERRASKN. Rädsla "dumpe" 3. Gör undanmanöver utan att vända bort blicken
6b.ÖVERRASKN Hot/agg 2. Visar enstaka hotbeteenden
6c.ÖVERRASKN Nyfikenhet 4. Går fram till overallen när fö. gått halva avståndet
6d.ÖVERRASKN Kvarstående rädsla 1. Ingen tempoförändring eller undanmanöver
6e.ÖVERRASKN Kvarstående intresse 2. Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle
Jag trodde hon skulle fly längre bak och att hon inte skulle komma fram förrens jag pratade med overallen så här var hon definitivt modigare än vad jag trodde!

7a.LJUDKÄNSL. Rädsla "skrammel" 2. Hukar sig och stannar
7b.LJUDKÄNSL. Nyfikenhet 5. Går fram till skramlet utan hjälp
7c. LJUDKÄNSL Kvarstående rädsla 1. Ingen tempoförändring eller undanmanöver
7d. LJUDKÄNSL Kvarstående intresse 1. Inget intresse för ljudkällan
Hon betedde sig som jag trodde inte så mycket reaktion och går fram själv

8a. SPÖKEN Hot/agg 3. Visar flera hotbeteenden under längre tid
8b. SPÖKEN Kontroll 5. Kontrollerar/handlar mot båda spökena under hela momentet
8c. SPÖKEN Rädsla 4. Uppehåller sig i huvudsak bakom fö. Pendlar mellan flyktstart och kontroll
8d. SPÖKEN Nyfikenhet 4. Går fram till spöket när fö. gått halva avståndet
8e. SPÖKEN Kontakt 3. Besvarar kontakt när fig bjuder
Hon var mycket modigare än vad jag trodde. Jag trodde hon skulle vara bakom mig hela momentet och inte komma fram förrens jag lockade henne. Coolt att se!

9a. LEK 2 Leklust 3. Leker - startar långsamt men blir aktiv
9b. LEK 2 Gripande 3. Griper försiktigt eller nyper i förem.
Som jag trodde ingen skillnad mot leken innan alla moment

10. SKOTT 5. Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter flykttendenser/avstår skott.
Här vart jag väldigt förvånad. Hon har aldrig reagerat på skott tidigare men detta var såklart en väldigt extrem situation efter all psykisk belastning och hon är ju en känslig hund. Tror ändå att om vi börjar om med skotträningen så kommer hon kunna hantera skott i framtiden. Men kändes väldigt tråkigt efter ett så fint MH i övrigt!



Kommentarer


Kommentera inlägget här: