hannapannapersson

En helt vanlig måndag

Kategori: Allmänt

4:25 Klockan ringer

4:52 Jag går upp efter att ha snoozat 3 ggr

5:30 Jag och Pirko går till jobbet. Jag halkar fram i kolsvart mörker, men det är stjärnklart!

6:30 Vi är framme på jobbet

6:45 Passet börjar med att nattsköterskan rondar av djuren på vårdavdelningen till mig

7:00 En till sköterska börjar sitt pass och det är dags att börja rasta alla hundar och kolla till alla katter

8:00 2 sköterskor till börjar sitt pass och börjar ge 8-medicineringarna. Vår djurvårdare kommer och börjar se över tvättstugan. Jag går ronden med nattveterinären och de 2 dagveterinärerna

9:00 1 sköterska till börjar. Hon sitter och debiterar och sköter direktregleringar för de patienter som ska hem under dagen

9:05 Jag går och fikar. Jag blir skithungrig när jag går upp såhär tidigt!

9:20 Jag har blivit tilldelad isoleringsavdelningen där alla smittsamma patienter är. Med andra ord kräk och diarré avdelningen… Idag är det 7 hundar och en katt på isoleringen. Nu ska morgonens medicineringar ges. Mediciner som skyddar magslemhinnan, som minskar illamående, antibiotika, probiotika, smärtstillande, febernedsättande osv. Några blodprover ska tas. En hund har bitit bort kanylen under natten. Så jag lägger ny kanyl. De patienter som ska få äta får små portioner dietmat

10:30 Dags att rasta hundarna och kolla till den enda lilla kattungen på isoleringen

11:30 Lunchrast. Jag passar på att träna Pirko. Vi kör igenom de flesta momenten i Lydnadsklass 1. Det positiva är att hon jobbar hela tiden utan att tappa fokus. Det negativa är att hon blir lite väl taggad i linförigheten och går lite framför mig hela tiden. Detta åtgärdas genom att svänga väääldigt mycket. Pirko fattar galoppen och håller sig vid min sida bättre. Bäst att hålla koll på matte! Under flera moment där hon ligger ner och jag kommer tillbaka till utgångsposition tjuvar hon och sätter sig fot innan jag gett kommando. Tränar därför lite stadga. Funderar på att kanske aldrig ta upp henne till fot på träning utan sluta momentet liggande så hon inte får för sig att hon vet hur hon ska göra! Eller åtminstone göra så hälften av gångerna?

12:30 Ner till avdelningen igen. Dags att rasta hundarna och ge dietmat. 4 av hundarna vill inte äta trots att jag testat olika foder, värmt maten och suttit och trugat. 2 av hundarnas kanyler fungerar inte. Så jag lägger 2 nya kanyler. På vård behöver de hjälp att lägga kanyl på en sederad uttorkad katt. 2 framben har redan spräckta kärl, underbart! Får i alla fall i en kanyl i ett framben men den sitter nästan upp i armhålan! In på isol igen och tro det eller ej men 3 av de 4 hundarna som inte ville äta äter nu fisk. Ibland lönar det sig att truga!

14:30 Jag sitter och journalför allting jag gjort under dagen i datorn. Ett måste nu när jag är legitimerad djursjukskötare som det så fint heter

14:45 Dags att fika!

15:00 Extrainsatt personalmöte. Vi får veta att en hund som legat inne på vårdavdelningen har testats positiv för leptospiros, en zoonos med 5-10 % dödlighet! Alla som har haft kontakt med patienten måste äta antibiotika i en vecka. Jag är en av dem...

15:40 Jag rondar över mina djur till en av sköterskorna som jobbar kväll

15:50 Jag stämplar ut

16:00 Jag och Pirko går hem genom skogen. En härlig terrängled som tyvärr bara är uppmärkt när man går från jobbet och hem. Bestämmer mig för att försöka lära mig leden åt andra hållet. Vid varenda korsning kollar jag åt andra hållet och gör en mental note till mig själv om hur man ska gå. Under promenadens gång tränar vi lite stadga. Jag lägger eller sätter Pirko ner och kastar godis. Skitjobbigt är det tycker Pirko men hon är duktig!

17:30 Vi kommer hem och jag sätter mig framför datorn

18:30 Börjar laga mat. Idag blir det curry och kumminkryddig morotssoppa!

19:15 Middag. Soppan är inte alls lika matig som den brukar va, har tagit för lite morötter. Skit också…

19:30 Nu sitter jag framför datorn igen och skriver det här. Sigrid försöker få min uppmärksamhet genom att gå fram och tillbaka på tangentbordet. Hon luktar eldrök hur nu det kommer sig? Snart blir det lite TV-tittande. Känner jag Vera rätt så sällskapar hon mig på soffan. Sen en kissrunda med Pirko (Vera brukar också hänga på) Sen blir det sängen och kanske lite läsning om jag orkar. Kontaktkontraktet ligger på nattduksbordet just nu

Over and out

Kommentarer


Kommentera inlägget här: