hannapannapersson

2011-03-22

Kategori: Allmänt

Idag har det varit en riktig vårdag, 10 grader varmt har det varit! Äntligen börjar snön ge vika. Så jag gick ut och letade upp en upphöjd skogsglänta där det knappt var nån snö kvar och la ett ca 300m långt spår till Pirko. Precis när jag lagt klart det och skulle tillbaka till vägen skrämde jag upp en hare så den sprang säkert runt i spåret och när jag kom tillbaka nån timme senare med Pirko så hade det börjat blåsa massor. Inte de bästa förutsättningarna alltså. Men det gick väldigt bra ändå. Pirko tappade spåret i början så där missade vi en apport men sen spårade hon som en stjärna och plockade alla 5 resterande apporter. Eller plockade och plockade. Hon stannar vid apporten och tittar på mig och när det inte blir någon belöning där så plockar hon upp apporten och då blir det köttbullekalas :-) Hon har fortfarande aldrig plockat upp en apport direkt i spåret. Detta ska vi fortsätta jobba på i vår. Känns kul att kunna börja spåra igen för det här är verkligen något Pirko älskar. När jag selade på henne var hon så taggad, gnällde och tyckte jag var superlångsam :-) Det är kul att ha en aktivitet som är belöning i sig själv för henne. Hade det inte varit för att apporterna ska med in hade jag aldrig behövt belöna Pirko i spåret. Nu måste jag hitta folk som kan tänka sig lägga spår åt mig eftersom jag vet att jag lyckas styra Pirko även när jag försöker låta bli när jag vet på ett ungefär hur spåret går. Spårgrupp sökes!

Bild tagen i somras!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: