hannapannapersson

spår och lydnad

Kategori:

Efter jobbhelg var jag idag ledig så jag åkte ner till Nynäs för att spåra med Helen, Maria och Ann. Maria gick ett spår till Pirko som hon snitslade. Jag kände att jag ville se vad som händer när hon tappar bort sig. Spåret låg lite längre än vad jag hade tänkt mig, ungefär 2 h tror jag + att det spåret jag gick åt Ann nästan hade råkat korsa Pirkos spår. Jaja utmaningar är till för att testas! Jag släppte på Pirko men efter bara kanske 50m så var det ett dike och där tappade Pirko spåret, gick i lovar för att hitta det men gav upp och ställde sig och gnällde. Så då hjälpte jag henne lite på traven så hon hittade spåret igen. Sen spårade hon och hittade alla apporter men i väldigt långsamt tempo. Känner inte igen denna sida hos Pirko! Men hon har ju känts konstig i spåret ett bra tag nu. När vi kom till en åker, där jag visste att jag hade gått Anns spår väldigt nära, vart Pirkos nos väldigt hög och hon ville hemskt gärna gå till där jag gått. Men jag bara höll emot i linan och efter många om och men gav Pirko upp det och började spåra sitt egna spår istället. Nästa gång jag spårar ska jag testa en grej som Ann tipsade om. Att spårläggaren går ut kanske 2/3 av spåret och sätter sig där och fikar eller nåt i ca 45 min då släpper man på hunden och spårläggaren går sista biten av spåret. Detta skulle nog vara mycket motiverande för Pirko då hon tycker spår som bara legat en kort stund är mycket roligare. Och att få det på slutet är ju en jättebelöning! Ska bli intressant att se hur hon reagerar!
Var ju bara tvungen att hänga med Helen hem sen för att träffa kattungen Essi som var hur söt som helst! Hon kommer bli en superfin kisse! Efter både fika och middag var det dags att bege sig till klubben och träna lite lydnad med måndagsgänget! Tråkigt nog var det bara jag som kom... men Pirko och jag fick i alla fall till ett bra träningspass. Höjdpunkten för Pirko var när jag spottade ut korvbitar ur munnen under fritt följ. Det var ju superkul! Rutan tränade vi med target och fick upp farten riktigt fint. Ska nog fortsätta med targetträning det verkar funka bäst på Pirko. Har på senaste tiden tränat framförgående med targetpinnar och det har verkligen gett resultat hon har ett mycket rakare och säkrare framförgående nu. Kul! Däremot har jag inte lyckats sänka hennes hastighet men det är inte prio 1 just nu så det får nog va som det är. Hoppet blir bara bättre och bättre, grymt roligt! Idag satte hon sig med jättebra avstånd alla gånger! Super!
Började med lite "mellan moments belöning" idag. Alltså att Pirko ska veta att när jag klappar i händerna så betyder det att belöning är på väg. Något som jag sedan kan använda på tävling. Detta pratade Jenny Wibäck om på Gemdaleslägret för 2 år sedan och sen har det fallit i glömska men nu ska jag testa om detta kan funka på Pirko. Jag tror att detta kan vara jättebra för henne!
Avslutade med lite apportering, tagga henne på apporten och skicka när hon är som mest motiverad. Jävlar vilken fart hon kan få upp. Min söta tjej :-)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: