hannapannapersson

Bruten tävling

Kategori:

Idag åkte jag och Pirko för att tävla Lydnadsklass 2 på Danderyd-Täby Bk. Jag hade haft migrän från kvällen innan tills imorse så jag var ju ganska trött men tänkte att det är bara att köra. Senaste träningspasset kändes riktigt bra i de flesta moment så jag hoppades verkligen att det skulle gå bra idag.
Men så lätt blev det inte. Pirko blev orolig på platsliggningen. Efter nån minut sätter hon sig upp, jag visar handkommando för att hon ska lägga sig, tillslut gör hon det. Men efter ett tag sätter hon sig upp igen och sen kryper hon mot mig. Förra tävlingen gjorde hon såhär för första gången och jag tänkte väl att en gång är ingen gång. Vi har tränat mycket platsliggning sen dess och hon har känts trygg. Men på tävling är det såklart annorlunda, matte är nervös och då tycker hon det blir obehagligt och att då lämna henne brevid främmande hundar det blir för mycket.
 
Jag kände inte att jag hade ork att köra resten av tävlingen för "skojs skull" så jag bröt. Gick till bilen och grät en bra stund sen åkte vi och gick en skogspromenad istället. Min första tanke var nu ger jag upp jag tävlar inte mer med Pirko. Jag klarar uppenbarligen inte av henne. Men samtidigt har vi kämpat så mycket för att komma dit vi är idag. Även om det kanske inte ser ut som så mycket från utsidan ;-) Jag är nog inte redo att ge upp riktigt än. Jag är anmäld till 3 tävlingar till och funderar på att köra dessa men hoppa över platsen. Vi får se hur jag känner det.
 
Jag och Pirko är verkligen 2 svaga länkar. Vi är lika känsliga båda två. En blind som leder en döv ;-) Vilket radarpar!
 
 

Kommentarer

  • Frida säger:

    Men två fina tjejer är ni likafullt! Kram Frida

    2013-08-11 | 22:21:55
  • Alex o töser! säger:

    Du är stark!

    2013-08-11 | 22:58:54
    Bloggadress: http://www.fyhrs.wordpress.com
  • Marie med långnäsorna säger:

    Vet hur det känns när det är motigt... Jag tror på er!!!

    2013-08-11 | 23:01:04
    Bloggadress: http://kortismissi.se
  • Maria säger:

    Pratade med Helen lite igår, vissa människor borde inte få gå ut utan munkavle... Tycker din plan låter bra, och tänkte du köra lite agility också tycker jag att vi startar ett collielag till nästa säsong! ;-) Vi ses på torsdag!

    2013-08-12 | 10:56:15
  • Anki M säger:

    Platsen är svårt speciellt om hunden känner sig osäkert... Det kan ta tid... lång tid... Doris var fyra år... Låter som en bra idé att hoppa över platsen på kommande tävlingar. Ta det som träning och bestäm dig innan för det... (tala om det för tl & domare) Det har du all rätt till du har betalt för din tid på plan! Du kan välja att köra alla moment eller några... eller varför inte en ingång :) ta en paus och gör lite annat... agility,rally eller nått... sånt som ni båda blir glada av :D :D :D

    2013-08-14 | 21:05:39
  • Linda säger:

    Känner igen mig så mycket! Jag tycker dock att Alba är min bästa lärare. Hon har lärt mig att hantera hennes känslighet på ett sätt som göra att jag också börjat kunna hantera min egen... Men visst kan det vara tufft just i tävlingssituationen!! Hoppas att ni fortsätter att tävla och stort lycka till med Pentti som ser jättefin ut :-)

    2013-09-07 | 14:45:56
    Bloggadress: http://helanochhalvan.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här: