hannapannapersson

Träningstävling

Kategori:

Idag var vi på en träningstävling anordnad i den inomhushallen vi ska tävla i nästa helg. Jag var riktigt taggad och Pirko kändes fokuserad och på. Man fick välja 4 moment samt platsliggning.
 
Platsliggningen blev en repris av många tävlingar. Pirko satte sig upp och efter en stund la hon sig igen. Hon känner sig så sårbar i detta moment. Jag vet inte riktigt hur jag ska få henne trygg där.
 
Sen var vi 3e ekipage så vi värmde upp och det kändes riktigt bra! Men jag blev mer och mer nervös ju närmare vår tur det blev. Helt torr i munnen och alla dessa människor som ju är så mycket bättre än mig. Tänk om man kunde vara lite snällare mot sig själv ibland men jag får inte stopp på alla dessa dumma tankar!
 
När vi går in på plan är Pirko plötsligt helt ofokuserad och börjar rulla sig på mattan. Jag förstår henne, matte är fast i negativa tankar och stel som en pinne. Tillslut får jag hennes uppmärksamhet iaf. Men fria följet vart inte alls bra. Jag som jobbat så mycket med detta moment under vintern och verkligen känt att det har funkat så bra. Men när det väl gäller blir jag så nervös och då försvinner vår kontakt direkt. 
 
Nästa moment inkallning går jättebra. Pirkos favvomoment och hon dunkade inte in i mina ben. Superbra!
 
Apporteringen tvekar hon lite vid gripande men hon kommer in och sätter sig inte snett! Halleluja ibland händer det!
 
Fjärrdirrigeringen får jag köra ett dk vid första skiftet. Typiskt jag som belönat första skiftet massor för att få henne säker där.
 
Trots att jag tappade henne vid ingång på plan så fick jag med henne bra mellan momenten. Pirko har annars en tendens att vilja kolla runt lite men idag var det hon och jag mellan moment så det kändes jättebra!
 
Överlag så går det iaf framåt. Även om det är en långsam process. Jag tror att jag behöver göra något knäppt för att slappna av innan vi går in på plan. Typ ställa mig och hoppa runt som en knas eller nåt bara för att släppa loss. Och sluta tänka! Bara köra vårt race och strunta i alla andra. Men det är ju lättare sagt än gjort :-P
 

Kommentarer

  • Marie med långnäsorna säger:

    Du är absolut inte ensam om att känna så här... träningstävlingar är mycket bra för att få känna på nervositeten, även om det är jobbigt så ger det resultat tycker jag. Det är jobbigt när tankarna börjar snurra i huvet om hur duktiga alla andra är... känner så igen mig... men jag har kommit på att istället för att bli negativ av andras framgång så försöker jag att vända på det till min fördel Jag har kommit på att jag gärna har med mig träningskompisar på tävling, för att slippa fokusera på mig själv för att bli så nervös... och går det bra för dem lyfter det mig också att prestera! Vill ju till att ha duktiga träningskompisar som det går bra för bara ;-) men annars är det viktigt med folk som lyfter dig och ger dig positiv energi! Men hua, det är inte alltid det hjälper... Tänker på er!!

    2013-03-10 | 21:32:29
    Bloggadress: http://kortismissi.se
  • Maria (med Assa) säger:

    Roligt att det kändes bra! :-) Du kan inte göra en lista med peppiga/rockiga/fartiga låtar att lyssna på under uppvärmning eller så? Eller lugna om det känns bättre för den delen men tänkte att peppigt kanske "distraherar" mer.

    2013-03-11 | 09:02:14
  • Maria igen säger:

    Kändes bra mellan momenten tänkte jag ju skriva.

    2013-03-11 | 09:03:32

Kommentera inlägget här: