hannapannapersson

Intensiv träningsstart på veckan

Kategori:

Den här veckan har startat i hundträningens tecken. I måndags hade jag bokat en timme privatträning hos Anne Dahlin. Körde enbart Penti hos henne och vi fokuserade på fritt följ och apportering. Jag och Penti fick många bra tips för vår fortsatta träning. Ska unna mig lite privatträning då och då tänkte jag. Tycker det ger så oerhört mycket mer än att gå kurs. Dels är det inte helt lätt att gå kurs när man har den typen av schema som jag har just nu. De flesta kurser jag tittat på skulle jag missa hälften av datumen och då är det inte värt det för mig. Sen kan jag tycka att kursupplägget oftast blir lite dumt. Det ideala för mig skulle vara att ha en kurs som var kanske ett tillfälle varannan eller var tredje vecka. Tror att man skulle ta till sig kursen mycket mer då! Sen fattar jag ju att man som instruktör inte gärna vill ha det upplägget. Men då passar privattimmar nån gång varannan var tredje månad mig alldelles utmärkt!
Efter jag varit hos Anne åkte jag till Haninge Bk för att träffa Helen, Ellinore och Marie och träna lite mer lydnad :-) För en gångs skull tog jag med mig kameran och fotade lite på de fina ekipagen! Se nedan
 
I tisdags åkte jag till Danderyd-Täby Bk och träffade Emma för att träna lite hyfs när man möter folk som börjar prata med en. Mina hundar blir som tokiga om främmande människor tar kontakt. Pinsamt är det och dags att få bukt med detta! Bra när man upptäcker att andra har samma problem så kan man hjälpa varandra att träna detta! Passade även på att träna lite lydnad med Penti och Pirko. Guldkornen var fin fjärr från 15 m avstånd med Pirko. Hennes osäkerhet i detta moment är som bortblåst. Träningen har gett resultat! Penti börjar få till riktigt fin stadga i ställande under gång. Svårt att stå still för studspelle :-)
Passade sedan på att lägga 2 fältspår. Det här var nog bara Pentis 3e på fält. Gick mycket bättre än vad det gjort tidigare, Missade dock 1 pinne men det blåste en del så det var inte helt lätt, Mycket nöjd med detta.
Pirko gick superfint och tog alla pinnar. Hon har verkligen hittat självförtroende i spåret på sista tiden, mycket roligt!
 
Idag åkte jag till Solna-Sundbyberg Bk och träffade Jenny och Karin för lydnadsträning. Guldkorn från träningen var Pirkos fina lugna platsliggning. Jag har gett mig fan på att hon ska bli trygg i detta moment! Fin tävlingslik apportering med lånad apportbock, även detta moment har förbättrats avsevärt! Penti gick fint i fria följet trots mycket störning av koner på plan och gjorde också en fin lugn platsliggning.
 
Nu ska nog hundarna få vila från lydnaden resten av veckan. Om jag hinner blir det kanske spår i helgen.
 
Helen och Ceres
 
Fina killen!
 
Busråttan :-)
 
Marie och Nova
 
Högt hopp
 
Nova är duktig med tungapporten
 
Ellinore och Ego
 
Jag och Pirkan
 
Fina Pirko apporterar så fint!
 
Leia tyckte att bästa sättet att tigga var att helt sonika hoppa upp på bordet :-)
Ellinore och gullig Pomeranianvalp
 
Helen och Ceres
 
Bus-Ceres
 
Marie och Leia
 
Söta gullungen Leia
Busvalp :-)

Kommentarer

  • Helen säger:

    Härligt med så mycket träning där det har gått bra. Här har det varit lite liknande vecka, men de fick lydnadsvila i går. Hinner du så spårar jag gärna i helgen, den lille fjanten skulle behöva ett spår med lååång liggtid. Och se om han låter bli att slarva så.

    2014-03-13 | 06:58:49

Kommentera inlägget här: