hannapannapersson

Bra tävlingskänsla!

Kategori:

Tävlade lydnadsklass 2 igårkväll på Bro-Håbo BK. Mitt mål var att inte ta tävlingen på för stort allvar. Inte vara nervös och att vara med i stunden med Pirko. Vi skulle ha kul på tävlingsplan! Det målet lyckades vi med!
Kändes så skönt att kunna slappna av trots att det var tävling! Vi börjar från början:
Platsliggning Betyg 0
Pirko har på sista tiden satt sig upp under tiden jag går iväg. Detta har vi tränat intensivt på! Igår när jag vände mig om låg hon så fint. Jag blev så glad! Men efter en stund blir hon orolig och sätter sig upp, sedan ställer hon sig upp men står kvar, sen börjar hon långsamt med låg hållning gå mot mig med uttrycket "jag vet att jag inte ska men jag måste". Nånting var obehagligt. Plastband som satt runt appellplan fladdrade i blåsten precis bakom Pirko det är det enda jag såg som kan ha stört henne. Jaja jag vet ju att hon är otrygg i detta moment och det är bara att träna vidare på det!
 
Fritt följ Betyg 7
Eftersom jag äntligen inte kände mig så nervös och kunde slappna av så blev detta vårt i vanliga fall sämsta moment på tävling riktigt bra. Pirko hade fin kontakt och jag kände mig riktigt stolt över oss!
Lite släpp blev det i svängarna med dubbelkommando och lite snea sättanden men överlag kändes det jättebra!
 
Läggande Betyg 8
Kändes jättebra!
 
Inkallning Betyg 5
När jag vänder mig om står Pirko upp! Detta var något nytt. Undrar om det återigen var plastbanden bakom henne eller publiken som var precis bakom??? Annars fin fart och riktigt fin ingång!
 
Rutan Betyg 6,5
Min targetgalnahund hoppade först mot konen som stog precis brevid oss men förstog sen att det var kanske inte rätt, sprang till rutan stannade innan och väntade på att jag skulle kasta belöning. Har tränat mycket på att belöna farten. Dubbelkommando och då studsade min söta hund in i rutan som en kanin och ställde sig så fint. Note to self måste sluta belöna innan hon kommit in i rutan och träna på att ha koner som störning!
 
Apportering Betyg 0
Jag säger alltid fot och sen stanna kvar innan jag tar emot apporten från tävlingsledaren. Men av nån anledning glömde jag att säga stanna kvar. Pirko tjuvstartade och det var bara mitt fel. Men annars var apporteringen så fin! Full fart galopp ut, ingen tvekan vid gripandet och full fart galopp in. Blev så glad då vi tränat mycket på detta att kunna galoppera med apport i munnen!
 
Hopp Betyg 9,5
Vi har tränat mycket på att hon ska sätta sig en bit ut från hindret och Pirko gjorde det så fint! Supernöjd!
 
Helhetsintryck Betyg 5 "Avviker mellan momenten. Okoncentration"
Ja min hund är galen i targets och varje kon, sågspånshög osv drar hon emot. Måste börja ha grejer på plan jämt! Träna på transporter och ett bättre "här" kommando! Sen har jag svårt att få in henne i fotposition efter dessa kontaktsläpp. Pirko har aldrig gillat ingångarna. Måste få dem att vara roliga!
 
Ja överlag är jag jättenöjd med attityden vi hade på plan. Denna ska vi bära med oss till nästa tävling den 11 aug på Danderyd-Täby BK!
 

Mattes älskling!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: