hannapannapersson

Pentis mh

Kategori:

I lördags var det dags för Pentis mh. Jag trodde nog att han skulle vara social, visa stor leklust, reagera starkt men komma över sina rädslor. Hade dock en gnagande känsla att han kanske skulle lägga på sig under mht´s gång. Men tänkte nog att jag oroar mig i onödan. Han är ju så glad, lekfull och har så mycket driv att han kommer avreagera fint och ha kul på banan.
Men det visade sig att den där gnagande känslan stämde...
Han var väldigt neutral när vi hälsade på testledaren, antagligen för att vi var på en appellplan och han nog trodde vi skulle träna, men följde med TL skuttandes vid hennes sida. Neutral vid hantering.
Leken var jätterolig! Han är aktiv hela tiden och leker fint.
Jakttrasan var inte så intressant konstigt nog, han strosade fram och gick och nosade där den hade åkt men gick aldrig ända fram till trasan.
Aktitvetsdelen stog han mest bara stilla, nosade lite, gnällde till nån gång, men väldigt lugn.
Avståndsleken var så himla härlig, här hade Penti skitkul. Följde hela tiden figge utan några hotbeteenden, verkade mest undra vad det var som pågick, gick fram till dold figge, lekte och busade både med aktiv och passiv figge. Han var så himla söt!
Sen kom overallen och han flög bakåt bakom mig. Kom inte fram förrens jag gick ner på huk och ropade in honom, då luktade han på overallen och viftade på svansen men var lite stressad. När vi sedan promenerar förbi overallen vill han inte gå i närheten av den, han drar i kopplet för att komma så långt bort som möjligt. Vi går förbi 6ggr totalt. Samma sak varje gång. Sedan går vi bort en bit och de sänker ner overallen, vi går fram till den och han får kolla att det inte var något farligt, vi sitter där en bra stund och han gör tom ett litet försök att leka med overallen. Både beskrivaren och testledaren får pussar. Men han är fortfarande lite stressad. Jag funderar på om jag ska fortsätta. Det var overallen jag trodde han skulle reagera starkast på. Ljud har aldrig varit något som bekommit honom så jag tänker att skramlet är nog inte så farligt ändå.
Men när skramlet kommer sticker han utom synhåll på en gång. Vet inte om han sprang hela vägen på en gång men han fångades in vid klubbstugan ca 200m bort iaf.
Jag hann tänka att han skulle springa ut på vägen (som i mitt huvud helt plötsligt låg närmre än vad den egentligen gör) så jag känner paniken stiga och ropar och ropar för att få in honom, möter tillslut en funktionär som berättar att han är vid klubbstugan och går dit. Han vart väldigt glad över att se mig, jag testade att leka lite och det gick bra även om han inte lekte riktigt lika aktivt som han brukar.
Där valde jag självklart att bryta mht. Diskuterade lite med beskrivaren om det hela och hon var jättebra!
Till vardags har Penti ibland reagerat starkt på saker som plötsligt dyker upp, som en gren som slår till honom bakifrån eller liknande. Men lika snabbt som han reagerar med rädsla lika snabbt har han kollat av och har aldrig haft någon kvarstående rädsla i någon situation. Så i vardagen har vi ju inte ett problem med rädsla. Tvärtom så är han en mycket mer stabil hund till vardags än vad Pirko är (som inte hade några kvarstående rädslor på mh, däremot 5 på skott). Men Penti är en väldigt vek hund som alltid ska vara till lags och undergiven mot alla han träffar och jag tror att denna extrema situation vart för mycket för honom att klara av själv. Han hade inte släppt rädslorna för overallen när vi kom till skramlet och därför reagerade han som han gjorde!
Det tråkiga med allt detta är ju att vi inte får tävla i bruks, vilket vi hade tänkt göra i vår...
Eftersom jag avbröt så har vi inte känd mental status. Hade beskrivaren avbrutit hade vi haft det och kunnat tävla. Frustrerande!
Så nu är planen att vänta ett år och om jag känner att han klarar av det så kör vi mht igen då. Tänker att han ska få fler egenpromenader utan Pirko så han inte hela tiden har henne som trygghet. Det kommer nog göra att han får ett större självförtroende!
Om jag gör mh igen så kommer jag nog inte köra skotten. Vågar inte chansa eftersom han är skottfast nu. Tänk om han lägger på sig och förknippar skotten med rädslor.
 
Videon på mht finns på youtube http://youtu.be/njFsDdEOMLU (alla moment utom aktivitet)
                                               http://youtu.be/n_BtfXXlguQ (bara aktivitet)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: