hannapannapersson

Lite tankar på kvällskvisten

Kategori:

Jag har nästan helt bestämt mig för att sluta tävla med Pirko. Vi tycker ju inte att det är roligt! När jag tittade på videor från våra 2 senaste tävlingar idag så ville jag bara krypa ner under täcket...
Pirko går och nosar under fritt följ, tappar kontakten och är helt ofokuserad. Mellan momenten skäller hon och vill inte komma in vid min sida. Sen från och till går det jättebra och hon ser glad ut. Men det räcker inte! Det ser ut som om jag har en otränad ouppfostrad hund. Folk skulle bara veta hur mycket träning som ligger bakom...
Vi tar oavsett en välbehövlig paus från tävling och fokuserar på det vi tycker är kul nämligen att träna. Och de senaste träningarna har hon varit supertaggad :-) Det är som om all den där pressen förstörde allt för oss. Nu kan vi koncentrera oss på det roliga!
Penti ser jag däremot fram emot att få tävla med! Men det lär dröja! Han har myror i brallan den lilla galenpannan :-) Han vill så mycket och ger aldrig upp vilket är helt underbart när man fått kämpa så mycket för att få Pirko motiverad. Men han har svårt att sitta kvar, ligga kvar, stå kvar. Inte lätt att komma ihåg ett kommando längre än några sekunder :-) Men det kommer, får försöka ha lite tålamod. Ska faktiskt på en träningstävling i Nacka nästa helg och tänkte köra både Pirko och Penti.
Pirko ska få köra fritt följ med belöning mitt i, rutan med boll över huvudet och fjärr med belöning efter första skiftet. Penti ska få ett superkort fritt följ, inkallning kort sträcka och hopp över hinder med belöning mest hela tiden :-)
Ska bli intressant att se hur Penti tar alla störningar!
Idag fick båda vovvarna köra upplet och gå 2 korta spår var. Pirko har aldrig varit en stjärna på upplet. Hon hittar grejerna men tar inte gärna upp dem. Men idag med lite peppande från mig så kom hon faktiskt in med alla saker i rutan! Kul! :-)
Penti sprang ut som om han aldrig gjort annat trots att detta var första gången han fick en uppletanderuta med grejer han inte sett läggas ut. 3 grejer hittade han snabbt men fjärde tog tid att hitta men han bara sprang och sprang som en galning tills han hittade den. Jag gillar hans envishet!!
Penti flackar väldigt mycket när han spårar så de senaste spåren har gått ut på att jag håller tillbaka honom tills han går lite mer i spårets kärna och med nosen i backen. Första spåret idag var ganska mycket flackande men det andra var så fint och fokuserat att man blev lite rörd i hjärtat :-) Det kanske blir en spårhund av lillkillen ändå ;-)
Pirko spårade hur fint som helst! Flera gånger tänkte jag gick jag verkligen där? Men duktiga jag litade på min hund och ja hon hade rätt såklart! :-)
 
Nu säger jag, vovvarna och kissarna godnatt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: