hannapannapersson

Mina katters semester

Kategori:

Eftersom jag skulle resa bort i 11 dagar så skulle mina 3 katter Sigrid, Vera och Nils bo i Annelis gäststuga. Jag, Sigrid och Vera bodde i gäststugan en längre period för 6 år sedan så de trivs där, stugan har även kattlucka så de kan komma och gå som de vill. Förra året var även Nils med. Han tyckte dock inte om upplägget bo själv i gäststuga och bestämde sig för att bo hos Anneli med hennes 3 hankatter...Nils höll sig ändå undan från Annelis katter så det funkade ok.
I år var jag lite orolig för hur det skulle gå med Nils hos Anneli men tänkte att det löser sig nog. Jag drog kosan mot Halmstad för det årliga Gemdaleslägret och tänkte inte mer på saken.
5 dagar senare ringde en man och sa sig ha min katt ute på hans altan. Nils! Visade sig att han bodde ca 2km från Anneli. Nils hade varit borta i 3 dagar. Den snälla mannen erbjöd sig att lämna tillbaka Nils till Anneli vilket han såklart gärna fick göra. Väl tillbaka hos Anneli vart Nils bortjagad av Trötter, en av Annelis katter... Mina underbara vänner Anneli och Anna, som bor granne med Anneli, letade och letade efter Nils. Tillslut dök han upp självmant till Anneli efter att ha varit borta ytterligare 1 dygn. Snabbt som attan tog Anna Nils och bar ner honom till sig. Anna och hennes sambo Jocke hade nämligen erbjudit sig att ta hand om Nils tills jag kom hem. Igårkväll kom jag hem och min plan var att hänga hos Anneli idag för att vänta på att Sigrid och Vera skulle dyka upp. Förra året stack Sigrid och vägrade komma in. Jag fick tillslut ge upp och lämna henne hos Anneli. Sigrid älskar att bo där, massor av skog och knappt några människor. Tror det tillslut blev så att Anneli lyckades få in henne och så fick jag slänga mig i bilen och hämta henne. Jag var alltså förbered på att detta skulle ta lite tid...
Idag var jag framme hos Anneli vid halv tio. Vera satt på en sten utanför stugan och så sällskapssjuk och kelig som hon är hade jag inte en tanke på att det skulle vara några problem att få in henne. Hon tittade på mig i några sekunder, som om hon tänkte febrilt är det värt det? Gosa med matte men då bli infångad och tvungen att sitta i buren och åka i den hemska monsterbilen...Nej det är inte värt det bestämde hon sig för och drog snabbare än ögat!
Jaha bara att rigga kattluckan så katterna kan komma in men inte ut och sätta sig och vänta. Efter nån timme bestämde sig Vera för att hon nog hade saknat matte ganska mycket ändå och kom jamande fram till mig. 1 fångad 1 kvar. Sigrid dök upp men mycket misstänksam och stack snabbt igen, Det är som om hon har ett sjätte sinne för när det är något lurigt på G. Blötmat som mina katter blir galna av stog serverat innanför kattluckan men Sigrid gick ändå inte in...
3 timmar senare dök hon upp igen men när hon hörde mig stack hon ännu en gång. Började kännas ganska lönlöst det här så jag hämtade Nils från Anna. Han hade haft det superbra! Så typiskt Nils att liksom ordna det så han fick den typen av semester han ville ha. Det vill säga med massor av uppmärksamhet. Han har nog levt som en prins hos Jocke och Anna :-)
Så efter ca 7 timmar fick jag åka hem med Vera och Nils och lämna kvar Sigrid. Blir nytt infångningsförsök imorgon. Måste ju ändå sägas att de inte kan ha det bättre än hos Anneli så mycket motstånd som de gör när det är dags att åka därifrån :-)
 
Vera tyckte ändå att det var ganska mysigt att komma hem!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: