hannapannapersson

Skogsutflykt

Kategori: Allmänt


Idag åkte jag och Philippa till Vara för att gå på en viltspårskurs som hölls av Ulla-Britt Höfling (som har varit domare i denna gren sen 80-talet! och tävlat en massa hundar själv också såklart) Vi vart 8 ekipage och jävlar vad man lärde sig mycket! Först så fick vi titta på när U-B la ett spår, sen fick vi lägga spår själva, 125m långa spår med 1 vinkel. Sen så följde vi med och kollade på alla ekipage som gick, medans U-B kommenterade vad hunden gjorde bra, vad föraren skulle tänka på osv. Det finns så mycket man kan göra för att hjälpa sin hund bara genom kroppsspråk, så logiskt men tanken har inte slagit mig förut. Sist var det Philippas tur att gå sina spår, hon började med Jackie som var jätteduktig. Enligt U-B visste hon precis vad hon höll på med och att detta nybörjarspår var för lätt för henne så nästa gång är det ett 600m spår som gäller. Detta var ganska väntat för Jackie är jätteduktig på spår. Sen var det Tifflans tur som aldrig har verkat veta vad hon håller på med när jag sett henne gå spår. Hon rusar fram och så tappar hon bort sig. Men idag när Philippa fick rådet att sänka hennes tempo så spårade hon jättefint! Så hon ska också få gå 600m spår nästa gång. Så roligt! Och ni skulle ha sett hur stolta Tifflan och Jackie var när de hade kommit fram till spårets slut och fick tag i klöven. Båda två gick med den i munnen hela vägen tillbaks till bilen, så malliga! Sötnosarna! Det var stor bred på olika typer av hundar också. En 9 månaders Flat som liksom hukade sig längs spåret hela tiden (tydligen typiskt för rasen i när de går spår första gångerna) 1 vuxen Flat som vi inte tittade på, var ju tvugna att ta fika paus också!, 2 whippetar som var duktiga, de hade aldrig spårat överhuvudtaget men de fattade snabbt vad som skulle göras! 1 Schapendoes som var 7 månader och gick långsamt långsamt, varenda blodfläck skulle ju slickas upp! Söt! och så en Ridgeback som var jätteduktig! Totalt var vi ute i skogen i 4-5 timmar nånting och jag kan säga att jag känner mig lite mör i huvet. Så mycket info och idéer som man fått idag! Så nu blir det nog lugn tv-kväll för mig måste bara tvätta färdigt mina lass med tvätt först...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: