hannapannapersson

Spår och lydnad

Kategori:

Igår la jag ett kort skogsspår ca 400m. Jag försökte att gå spåret lite hur som utan att tänka så att jag inte ska komma ihåg hur jag gått. Har en tendens att försöka styra Pirko när jag vet hur spåret går... Lät det ligga i nån timme och släppte sen på Pirko. Till en början spårade hon fint, tog första apporten men sen snurrade hon runt och hade svårt att hitta spåret, tillslut verkade hon ha hittat spåret men sen insåg jag att hon måste ha bakspårat så jag avbröt. Vet inte riktigt hur vi ska komma vidare! Jag kanske måste snitsla spåren ändå ett tag och försöka att inte påverka henne trots att jag ser hur spåret går.
Efteråt mötte vi upp med Sandra och hennes Hoffe Dundra som ska tävla lägre i helgen. Jag kommenderade hela lydnadsprogrammet och det ser bra ut. Om allt klaffar så blir det uppflytt!
Jag och Pirko körde också lite lydnad. Sandra fick hjälpa mig lite med omklappningen i budföringen där Pirko gärna skyggar och tycker det är obehagligt. Så nu tränade vi det separat och Pirko fick belöning när hon blev klappad utan att flytta sig. Hon var duktig! Ska försöka göra detta med så många olika människor som möjligt!
Sen körde vi lite stadga i platsliggningen, jag la henne ner och sen störde jag henne allt jag kan :-) Lät kopplet vara på och drog i det, hoppade och skuttade omkring. Men det gick inte att störa henne. Så duktig!
Fotgåendet kändes bra, vid störningar är det som om hon kommer på sig själv snabbare att hon ska fortsätta jobba så det går framåt!
Körde lite hopp också och min utträning har gett resultat, hon sätter sig mycket bättre på andra sidan nu, så det är väl bara att fortsätta.
När vi åkte från klubben var det kolsvart ute. Trist men det är väl bara att vänja sig...

Kommentarer

  • Helen säger:

    Maria har fått tipset att gå 10 meter spår lägga en pinne, vända och gå tillbaka i samma spår. Göra så många ggr, minst 5 gärna fler.
    Sen nästa moment är att gå ett längre spår och om jag förstod det rätt låta spårläggaren vänta 45 minuter på slutet och sen när hon släpper på Assa lägga ner en burk mat och gå. Inga pinnar i det spåret. Sen lägga ett spår med pinne på slutet och en pinne strax före slutet. För att på det viset bakåtkedja spåret ungefär. Om jag har förstått det hela rätt.
    Själv har jag lagt ut en fråga på collieforumet om spår och komma igång att spåra efter pinnarna.
    Kan vi träffas och spåra och köra lite lydnad nån dag?

    Svar: Hm är inte helt säker på att jag förstår riktigt, du får nog förklara för mig när vi träffas nästa gång! Jag kan träffas på måndag eller söndag nästa vecka, hur har du det?
    Hanna

    2012-09-29 | 07:45:49
  • Helen säger:

    Måndag kl 10 ska vi träffa Ann och spåra, har du lust att komma hit? Det är hon som har gett Maria tipset.

    Svar: Ja kommer gärna! Vart ska ni träffas?
    Hanna

    2012-09-29 | 19:58:26

Kommentera inlägget här: