hannapannapersson

Tävlingstankar

Kategori:

Jag och Pirko tävlade för några veckor sen och jag har tänkt mycket på tävlingssituationen sedan dess. Jag blir alltid väldigt nervös när jag ska tävla. Eller egentligen blir jag inte nervös för själva tävlingspressen utan det som gör mig nervös är att bli bedömd av hundfolk jag inte känner som jag alltid utgår ifrån är mycket bättre än mig.
Eftersom jag har en väldigt känslig hund så har vi fått jobba mycket med att hon ska klara av att matte beter sig såhär konstigt ibland. Och vi har kommit långt! Pirko kan fokusera på moment och vara med mig mellan moment även när jag är nervös. Men det fria följet får vi inte till alls när jag är nervös. Jag inser ju att det beror på att det fria följet är med mig hela tiden, fullt fokus ska vara på matte, det är inte ett fartigt moment och man är som hund ganska sårbar då man inte kan ha full koll på allt som händer runtomkring. På träning älskar Pirko fritt följ, vi har verkligen fått upp hennes attityd till toppen och jag trodde att det kanske skulle göra att hon skulle klara av tävlingssituationen bättre. Men tyvärr blev det inte så. Därför tänker jag ta en tävlingspaus och fokusera på träningstävlingar framöver. Dels för att utsätta mig för denna jobbiga situation så mycket som möjlig och för att kunna belöna när jag beter mig som konstigast så att Pirko inte ska bry sig om att jag är nervös. Jag hoppas att detta ska ge resultat!
Vi önskar alla en Glad Påsk och bjuder på lite foton från en solig promenad i Hanstaskogen!
 
Pentti börjar bli en stor kille!
 
Pirko har siktet inställt...
 
Bus!
 
Finisarna!
 
Ta mig om du kan!
 
Va fan!
 
Crazy eyes!
 
Supernöjd valp med egen pinne :-)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: